تاريخ : دو شنبه 27 فروردين 1397 | 19:31 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |



تاريخ : دو شنبه 27 فروردين 1397 | 18:34 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |

1-فاضلاب‌ها

مواد آلوده فاضلابها از طریق رودخانه‌ها یا زهکش‌ها به طور مستقیم وارد آب اقیانوسها می‌شوند. رها شدن این مواد در داخل اقیانوس منجر به کاهش سطح اکسیژن محلول، مرگ موجودات آبزی و کاهش کیفیت آب دریاها می‌شود. در نتیجه،تمام سطوح زندگی موجودات دریایی، گیاهان و جانوران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

2-مواد شیمیایی حاصل از فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی

فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی از دیگر منابع آلوده کننده‌ای هستند که زباله‌ها را به طور مستقیم دراقیانوس‌ها تخلیه کرده و در نتیجه باعث آلودگی این منابع می‌شوند. آزاد سازی این مایعات سمی در اقیانوس‌ها اثرات بسیار مخربی در زندگی موجودات دریایی دارد چون این مواد باعث بالارفتن دمای آب می‌شوند که خود یک نوع آلودگی حرارتی است. در نتیجه حیوانات و گیاهانی که نمی‌توانند دمای بالا را تحمل کنند دراثر این آلودگی‌ها از بین خواهند رفت.

3-رواناب‌های زمینی

رواناب‌های زمینی از دیگر منابع آلوده کننده اقیانوس‌ها هستند. روان آب زمانی اتفاق می افتد که نفوذ آب در خاک به حداکثر مقدار خود می‌رسد در نتیجه بقیه آب حاصل از بارش باران بر سطح زمین جاری شده و به اقیانوس‌ها منتقل می‌شود. در اغلب مواقع این آب مواد مضر مانند آفت‌کش‌ها ، کودهای شیمیایی ، مواد نفتی و سایر مواد آلوده کننده خاک را که در نتیجه فعالیت‌های انسانها بوجود آمده‌اند با خود حمل کرده و به اقیانوس ها منتقل می کند و در نتیجه آلودگی اقیانوسها را سبب می‌شود.

4-کشتی‌ها و نشت مواد نفتی

کشتی‌ها یکی از بزرگترین منابع آلوده کننده اقیانوس‌ها هستند و بیشترین اثر مخرب آن‌ها نشت مواد نفتی در آب  است. نفت خام سالیان سال در دریا  باقی می‌ماند  و اثرات بسیار مخربی در زندگی موجودات دریایی دارد و اغلب با خفگی موجودات باعث مرگ یکباره آنها می‌شود. بسیاری از کشتی‌ها همه ساله به دلایل مختلف مثل طوفان یا حوادث غیر مترقبه از بین می‌روند و همین باعث آلودگی صوتی شده و رشد بی نهایت جلبک‌ها را سبب می‌شود و در نتیجه باعث بهم خوردن تعادل آب می‌شوند. یا باعث ورود گونه‌های جدید در این اکوسیستم ها شده و باعث بهم خوردن چرخه زندگی موجودات دریایی و طبیعت می‌شوند.

5- معادن اقیانوسی

 معادن اقیانوسی که در اعماق بسیار زیاد از دریاها قرار گرفته‌اند از دیگر منابع آلوده کننده اقیانوسها هستند. سایت‌های استخراج معادنی چون طلا، مس، نقره، کبالت و روی در اعماق بسیار پایین از اقیانوسها حفر می‌گردند. به همین دلیل شواهد علمی کافی وجود ندارد که توضیح دهند ،این آلودگیها چه اثرات زیست محیطی سمی در اعماق دریا ایجاد می‌کنند اما تحقیقات کلی نشان داده است این استخراجها باعث آسیب دائمی به زیستگاه موجودات آبزی می‌شوند.

6- مواد زائد

 مواد زائدی که در طبیعت وجود دارند یکی دیگر از یزرگترین منابع آلوده کننده اقیانوس‌ها هستند. این آلودگی در شرایطی اتفاق می‌افتد که اشیا دور ریختنی توسط باد از روی زمین بلند شده و بعد از جابجایی در دریاها فرود ‌آیند. این اشیا می‌توانند شامل ذرات گرد و غبار، شن ، مواد باقی مانده و زباله‌ها باشند. بیشتر مواد زاید بخصوص مواد پلاستیکی تجزیه نمی‌شوند و به همان صورت تا مدت‌ها در اقیانوس باقی می‌مانند . حیوانات دریایی می توانند این مواد را به اشتباه به جای مواد غذایی بخورند و به آرامی در طول یک دوره زمانی از بین بروند. حیواناتی که اغلب قربانیان بقایای پلاستیکی می‌شوند شامل لاک‌پشت‌ها ، دلفین‌ها، ماهی‌ها ، خرچنگ‌ها ، پرندگان دریایی و تمساح‌ها هستند.



تاريخ : دو شنبه 27 فروردين 1397 | 18:14 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |



تاريخ : شنبه 25 فروردين 1397 | 19:3 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |

آب دریاها و اقیانوس‌ها، به‌طور فزاینده‌ای آلوده می‌شوند، زیرا انسان‌ها آنها را سطل‌های زباله به‌شمار می‌آورند. کودکان به حال دلفین‌هائی که با خوردن کیسه‌های پلاستیکی به حالت خفگی می‌افتند و آن دسته از پرندگان دریائی که با نفت سیاه می‌شوند، تأسف می‌خورند.

دانشمندان آلودگی را مشاهده و اندازه‌گیری می‌کنند و می‌گویند که نمی‌دانند تا کی اقیانوس‌ها چنین فشاری را تحمل خواهند کرد. مدافعان محیط زیست باید با خشونت اعلام کنند ”دریا سطل زباله نیست“ آسیب رساندن به آن را متوقف کنید.

هر سال، ۱ تا ۴ میلیون تن نفت به دریا ریخته می‌شود. مسلماً این آمار چشم‌گیر است. اما خطر بزرگ‌تر مربوط به هزاران تن موادی است که کشتی‌ها در مسیر حرکت به دریاها می‌ریزند.

انتقال ۳ هزار جانور و گیاه

 

 از همه بدتر اینکه انواع مسافران مخفی، بدون هیچ مانعی، از سوی کره‌زمین به سوی دیگر آن انتقال می‌یابند. این مسافران عبارت هستند از: باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر موجوداتی که در آب دریا وجود دارند و با آب و ماسه به داخل کشتی انتقال می‌یابند. هنگامی که کشتی به مقصد می‌رسد، این آب‌ها بدون اعمال می‌شوند. در نتیجه، هر روز بیش از ۳ هزار نوع از جانوران و گیاهان مختلف نقل و انتقال می‌یابند.



تاريخ : شنبه 25 فروردين 1397 | 18:26 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |

به محیط زیست اسیب نرسانیم



تاريخ : سه شنبه 21 فروردين 1397 | 21:25 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |

 

آلودگی اقیانوس یا آلودگی دریایی تاثیر مستقیمی بر روی زندگی انسانها و دیگر جانداران دارد. آلودگی دریایی به عواملی مانند: آلودگی رودها، ریختن زباله در دریاها و نشت نفت توسط نفتکشها بستگی دارد.

 

 

 

آلودگی رودها

بسیاری از تاثیرات مخرب آلودگی رودها و دریاچه‌ها را می‌توان بر روی اقیانوسها مشاهده کرد. از آن جا که بسیاری از رودها سرانجام به اقیانوس می‌رسند، آلوده شدن رودها می‌تواند باعث آلودگی اقیانوس نیز بشود.

 رودهایی که در شمال اروپا از شهرهای بزرگ صنعتی عبور می‌کنند، روزانه مقدار زیادی مواد زاید شیمیایی، کشاورزی و شهری را به دریای شمالمی‌ریزند. گردش آب باعث می‌شود این مواد در نزدیکی ساحل جمع شود؛ و بیشتر آن‌ها را به طرف ساحل هلند هدایت می‌کند.

 مرگ هر بوته سبز؛ مرگ ما انسان هاست

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تاريخ : سه شنبه 21 فروردين 1397 | 19:12 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

تاريخ : 0 0 | 0:0 | نویسنده : منا هارونی و فاطمه مسعودی |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By BlackSkin :.